Ted Talk: the true gifts of a dyslexic mind

At Little Green House, our little citizens of the world are far too busy being forest pirates, cosmopolitans in nappies, and fearless explorers to worry about the alphabet. They’re watching, copying, touching, tasting, and trying everything they can get their tiny hands on. Stories, songs, and silly sounds? Absolutely. Reading and writing? That can still wait a little.

Still, somewhere among these brave adventurers, a few will grow up to discover they’re dyslexic. Depending on who you ask, that’s anywhere from 5% to 20% of school-aged children. Dyslexia isn’t about intelligence – far from it. It’s often linked to challenges in recognising and playing with the sounds in words, the very skills that set the stage for blending letters into meaning. That can make school trickier, and sometimes more frustrating.

But here’s the twist: in his inspiring talk, advocate and educator Dean Bragonier flips the script. He shows how the dyslexic way of thinking can be a superpower – a fresh perspective that sees patterns, possibilities, and creative solutions others might miss. It’s a reminder for all of us that with an open mind and an open heart, what looks like a hurdle can become a launchpad.

À Little Green House, nos petits citoyens du monde sont bien trop occupés à jouer aux pirates de la forêt, à parcourir le monde en couches et à explorer sans peur pour se préoccuper de l’alphabet. Ils observent, imitent, touchent, goûtent et testent tout ce qui leur tombe sous la main. Les histoires, les chansons et les sons rigolos ? Bien sûr ! Lire et écrire ? Ça peut encore attendre un peu.

Et pourtant, parmi ces courageux aventuriers, certains découvriront un jour qu’ils sont dyslexiques. Selon les sources, cela concerne entre 5 % et 20 % des enfants en âge scolaire. La dyslexie n’a rien à voir avec l’intelligence – bien au contraire. Elle est souvent liée à des difficultés à reconnaître et à jouer avec les sons dans les mots, des compétences qui préparent à assembler les lettres pour donner du sens. Cela peut rendre l’école plus compliquée… et parfois plus décourageante.

Mais voilà le rebondissement : dans sa conférence inspirante, l’avocat et éducateur Dean Bragonier renverse la perspective. Il montre que la façon de penser des personnes dyslexiques peut être un véritable superpouvoir – une vision différente qui repère des schémas, des possibilités et des solutions créatives que d’autres ne voient pas. Un beau rappel pour nous tous : avec un esprit et un cœur ouverts, ce qui semble être un obstacle peut devenir un tremplin.

Sources: Ted Talk by Dean Bragonier and the article Dyslexia and the Developing Brain by Harvard Medicine, the magazine of Harvard Medical School

X